Plany są wielkie. Równie wielkie, jak potrzeby finansowe. O nowej drodze wodnej, łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy (nazwanej Pętlą Mazurską), mówi się już od kilkunastu lat. Czy realizacja pomysłu dobija do brzegu czy może wciąż dryfuje pośrodku jeziora?
Temat podejmowali samorządowcy mazurskich gmin, województwa i politycy wyższych szczebli, przygotowywano dokumentację i omawiano różne koncepcje. Pętla Mazurska miałaby połączyć jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy (przez Jezioro Boczne, Jagodne, Tałty, Tyrkło i Buwełno). Obecnie brakuje połączenia akwenów na odcinku około 2 km, między jeziorami Tyrkło i Buwełno. Turyści korzystają z pomocy okolicznych mieszkańców, którzy przewożą mniejsze łódki… traktorem.
Tunel przez wzgórze?
Koncepcja skupiająca się na Pętli Mazurskiej (bo były jeszcze inne - dłuższe), wskazywała jako pierwszy etap budowę połączenia jezior Tyrkło i Buwełno. Jako najmniej ingerujące w środowisko rozwiązanie (a także najłatwiejsze i najtańsze do wykonania) wskazywano budowę tunelu i kanału otwartego (przewiercając się przez wzgórze między jeziorami). Koszt inwestycji szacowano na 300 milionów złotych.
A może transport kołowy?
Dwa lata temu Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie starał się o dofinansowanie projektu „Droga wodna jezioro Śniardwy, jezioro Niegocin, przez Tyrkło, Buwełno, Wojnowo”, który zakładał ułatwienie przeprawy na najtrudniejszym odcinku, czyli między jeziorami Tyrkło i Buwełno. Eksperci uznali, że najlepszym rozwiązaniem pod względem finansowym (wiele milionów tańszym niż budowa tunelu i kanału) i ochrony środowiska (bez wycinania lasu i przekopywania wzgórza), będzie transport kołowy jachtów. Projekt nie otrzymał jednak dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Bez pieniędzy nici z pętli
Entuzjaści wodnego szlaku „Pętli Mazurskiej” przekonują, że ta droga otworzyłaby wiele nowych (turystycznych, gospodarczych i ekonomicznych) możliwości gminom leżącym na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Znawcy tematu podkreślają, że bez pieniędzy z budżetu państwa, inwestycja nie ma szans na realizację. Czy i kiedy pojawią się jakieś konkrety? Czy Pętla Mazurska kiedykolwiek powstanie? W tym temacie wciąż jest więcej pytań niż odpowiedzi.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
W porównaniu do kosztów autostrady to tyle co nic. Wycinki też są znacznie większe i można by dosadzić tyle co wycięto.