Mazurska Pętla Rowerowa jest nowym produktem turystycznym i przykładem współpracy ponad 20 partnerów. To trasa rowerowa wynosząca 300 km wokół Wielkich Jezior Mazurskich. 2 czerwca br. odbyło się jej oficjalne otwarcie.
Mazurska Pętla to 300 km malowniczej trasy rowerowej wraz z infrastrukturą wspierającą rowerzystów. Na północy łączy się ze Wschodnim Szlakiem Green Velo, najdłuższą tego rodzaju trasą w Polsce, a w Giżycku również z nowymi trasami rowerowymi wokół unikatowego w skali kraju i Europy zabytku, XIX-wiecznej Twierdzy Boyen.
W wydarzeniu udział wzięli Członek Zarządu Województwa Jolanta Piotrowska, Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Waldemar Królikowski, Prezes Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie Piotr Jakubowski, Burmistrz Giżycka Wojciech Karol Iwaszkiewicz, partnerzy projektu, w tym przedstawiciele nadleśnictw i samorządowcy z Krainy Wielkich Jezior Mazurskich oraz młodzież z giżyckich podstawówek.
W ramach Mazurskiej Pętli Rowerowej wytyczono i przygotowano trasę rowerową wraz z jednolitym oznakowaniem oraz wybudowano 18 wystandaryzowanych Miejsc Obsługi Rowerzystów oraz 9 wież widokowych.
Trasa jest bardzo urozmaicona pod kątem zarówno trudności jak i nawierzchni. Są na niej odcinki szutrowe, leśne, górskie czy utwardzone płaskie. A wszystko wokół jezior, wśród lasów i pól uprawnych, ale też przez miejscowości turystyczne czy przy miejscach historycznych.
Wzdłuż pętli rozlokowane są Miejsca Obsługi Rowerzystów pozwalające na chwilę odpoczynku i dające możliwość skorzystania z toalety czy podładowania baterii. Jest to infrastruktura wypoczynkowa, z wiatami, dostępem do prądu czy stojakami rowerowymi. Każde z tych miejsc może stanowić punkt wypadowy do najbliższych, lokalnych atrakcji. Podobne funkcje pełnią też wieże widokowe – wyróżnia je jednak funkcja podstawowa – są miejscami idealnymi do obserwacji okolicznej przyrody z „wyższego poziomu”.
Mazurska Pętla Rowerowa jest projektem realizowanym w ramach RPO Warmia i Mazury 2014-2020, a więc uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Koszt całej inwestycji to 81,5 mln zł, z czego 47, 1 mln to wkład Funduszy Europejskich.
Projekt realizowany jest w szerokim partnerstwie samorządów zrzeszonych w Stowarzyszeniu Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 (które jest beneficjentem projektu) oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie oraz Nadleśnictw z krainy wielkich jezior.
Dla partnerów inwestycja stanowi przede wszystkim wzmocnienie ich atrakcyjności turystycznej. Nowe i ustandaryzowane trasy są bardziej atrakcyjne z kilku powodów. Są ze sobą powiązane – można z niej korzystać w dowolnej konstelacji czy kolejności, ale przede wszystkim są bezpieczniejsze. Ruch rowerowy wyprowadzany jest z dróg publicznych na dedykowane odcinki.
Cała trasa jest tak wytyczona, aby turysta rowerowy mógł korzystać też z innych atrakcji – przepłynąć się statkiem, odwiedzić historyczne twierdze czy posmakować specjałów lokalnej kuchni.
Poza atrakcyjnością turystyczną istotny jest też element dbałości o środowisko przyrodnicze stanowiące podstawę lokalnej gospodarki.
Tworząc atrakcyjny dla turysty produkt zminimalizowano „dziki ruch turystyczny” poza szlakami i kieruje gości do przygotowanej i obsługiwanej infrastruktury. Ogranicza się więc antropopresję na najbardziej naturalne obszary i przenosi wszelki wpływ na powstałe elementy Pętli.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.